Dödshjälp

Tänk dig att du sitter i rullstol och helt saknar förmågan att tala, kommunicera och förstå omvärlden. Du kan inte ta del av det som friska människor gör och du kanske inte ens får vara med om att bli älskad, bilda familj eller ha några vänner. Skulle du kalla det ett värdigt liv? Nej, jag tror att många skulle vilja slippa ett sådant liv, men som det ser ut i Sverige idag, så är det förbjudet att hjälpa någon att dö.


Istället r det många som söker dödshjälp utomlands. 2006 var siffran 307st och majoriteten åkte till Holland eller Schweiz och fick hjälp. Där finns det speciella kliniker som tar emot patienter från andra länder, men det hela är mycket dyrt. 250 000 kronor är snittpriset för att få någon att avsluta ditt liv åt dig


Varför behöva betala så mycket pengar bara för att du inte vill leva? Ska det över huvud taget behöva kosta någonting och varför ska man inte kunna göra det i Sverige. Jag anser att man ska få bestämma över sitt liv själv eller låta de som är närmast en göra det, om man nu själv inte är kapabel till det.


Låt säga att en människa råkar ut för en bilolycka och hamnar i koma. Läkarna för prognosen att personen aldrig mer kommer att vakna upp. Tros det hålls personen vid liv av maskiner på ett sjukhus eller hemma. Här tror jag att många av de närmast anhöriga skulle vilja göra slut på det lidande som orsakas. Alltså, vi måste göra det enkelt för dem att ta beslutet.


Ett annat vanligt scenario är att olyckliga människor tar livet av sig genom att svälja tabletter, hänga sig, skjutsa sig eller hoppa framför tåg eller liknande. Det för att de som hittar liket påverkas något oerhört för resten av livet. För att undvika detta och låta de personer som vill dö få göra det på ett värdigt sätt, tycker jag att dödshjälp borde införas i Sverige.


Nu säger en del att det aldrig är rätt att ta någons liv. Många vill ju också fortsätta hoppas på att allt blir bra. Jag anser ändå att det orsakar mer lidande som situationen är idag.


För man ska varken behöva lida psykiskt eller ha ont konstant utan att kunna göra något åt det. Vill man inte leva så vill man inte. En människa ska ha rätt att bestämma över sitt egna liv.


Avslutningsvis vill jag bara säga att det måste till en förändring - och det omedelbart. Ge människor rätten att ta egna beslut och låt livet vara något som tillhör individen.


Skrev detta med klassen på våran svenskalektion innan lovet, och jag fastnade för det på en gång, det är ju faktiskt så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0