Smart? njaee, det tror jag då inte!

Idag fick jag höra att jag är smart..
Av en person som betyder något för alla och har något att säga till om..
Det känns inte riktigt som det den personen sa stämde så bra. Hade jag varit smart, hade det aldrig slutat såhär.. Hade jag vart smart hade jag valt andra alternativ för 4 månader sen. Och varje dag därefter. Men det gjorde jag inte, vilket jag anser vara ganska osmart. Smart är vell när man får bra på prov, klarar av att plugga eller har bra minne, läshuvud. Eller när man ser vad som ska hända innan det händer, att förstå att man inte kan klara av vissa situationer. Eller veta när man ska dra sig ur, och inte bara säga det, utran att också göra det.
Om personen kanske menade att jag är smart som väljer annat nu och väljer att göra något åt det misstycker jag nog också, för jag tycker att det är mer förståndigt att göra som jag gör nu. Och sen har jag så många bakom mig så att jag gör ju inte det här helt själv heller. Får ju hjälp lixom.

Är man svag eller stark när man vill ha eller måste få hjälp?
Kan någon svara på det?

Jag har svårt att veta hur man ska resonera där, eftersom att vissa tycker att det är svagt att inte orka ta hand om skiten man satt sig i själv, men sen beror det ju på vad det är för skit också. Men vi säger en knarksituation; då kan man ju oftast eller nästan aldrig ta sig ur den helt själv, då måste man få hjälp. Och det är starkt att kunna erkänna att man har ett problem och våga ta steget till hjälp och förändring. Dom som säger att det är svagt att inte klara av det själv har inget att säga till om, för dom vet ingenting.. Jag har vänner som vart med om en del, så jag vet!
Men som i min situation, och ja, jag skämms över att skriva att jag inte klarade av det, men face it! alla är inte bäst i världen och man kan inte flytta hemifrån utan jobb när man fortfarande har skola med mycket skolarbeten i 18års åldern. Sen tror jag inte att man är riktigt mogen för att ta hand om sig helt själv bara för att man är 18 år heller, bara för att du inte är 17 längre så kan du inte bara dra iväg som en avlöning och tro att det blir en dans på rosor efter 18 år med familj, service hemma med hushåll, mat, pengar, kläder, osv.. ni vet precis vad jag menar. Nej det är inte lätt alltså!
Nästa gång ska det vara för att jag kan, orkar och har råd.

Så, håll med mig... Smart är jag då inte!

Kände för att vara lite fundrig idag... ^^


Älskar er massor folket! Ni vet precis vilka ni är! <3Vackert väder!

Hoppas du blir bättre snart michi! :) lycka till <33'

Kommentarer
Postat av: sarah

Älskar dig

2008-01-28 @ 21:34:59
URL: http://SEC.blogg.se
Postat av: Mamma

Puss till dig... du är smart........ det vet du.. älskar dig.....finns för dig...

2008-01-28 @ 22:06:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0